Zakupy internetowe w USA, UK i w Niemczech



Sklepy Pomoc Promocje Opinie

JAK SPRAWDZIĆ ZAGRANICZNY SKLEP INTERNETOWY - PORADNIK

Chcesz zrobić bezpieczne zakupy przez internet? Planujesz coś sobie zamówić, ale nie masz pewności czy sklep jest legalny? Zapoznaj się z podstawowymi zasadami bezpiecznych zakupów online i nie martw się już więcej, że zostaniesz oszukany, stracisz pieniądze lub dostaniesz wadliwy towar.
O ile zdecydowana większość sklepów w internecie jest uczciwa, o tyle czasem można trafić na oszustów. Takie niebezpieczne strony - zwane "fejkowymi", "skamowymi" - zdarzają się najczęściej w branży odzieżowej i obuwniczej, ale można się na nie natknąć również przy innych zakupach z zagranicy.
Jeśli chcesz sprawdzić, czy sklep internetowy jest bezpieczny, zwróć uwagę na następujące 20 czynników. Jeśli choćby kilka spośród poniższych punktów wzbudzi Twoją wątpliwość co do danej strony, lepiej zrezygnuj z zakupów na niej.
  1. TREŚĆ

    1. Adres strony

      Zwróć uwagę, czy serwis nie podszywa się pod jakąś znaną markę np. Nike czy Adidas. Renomowane, uczciwe firmy mają tylko po jednej oficjalnej stronie (występować mogą co najwyżej warianty krajowe), więc możesz być pewny że strony typu newnikeshoes.net czy adidas-sneakers.com.pl albo sprzedają podróbki albo nie sprzedają w ogóle nic, tylko wyciągają kasę od nieświadomych klientów. Im dłuższa i dziwniejsza nazwa, tym wyższe prawdopodobieństwo, że coś z daną stroną jest nie tak. Nie wzbudza również zaufania końcówka adresu .top czy .net lub nazwa w innym języku niż język kraju którego skrót domeny użyty jest w adresie (np. niemiecka nazwa, ale domena .com.pl). Wyjątkiem są domeny .com i nazwy stron w języku angielskim.
    2. Oferowany asortyment

      Im bardziej ogólne i popularne towary oferuje sklep, tym większe ryzyko. Zwłaszcza dotyczy to obuwia, w dalszej kolejności odzieży i dodatków, następnie telefonów i elektroniki. Najmniej ryzykowne pod tym względem są sklepy internetowe oferujące bardzo wąski, wyspecjalizowany asortyment (np. bardzo konkretne i nieliczne akcesoria do tuningu konkretnej marki samochodów, płyty kompaktowe z muzyką jazzową, modele samolotów z czasów II wojny światowej, itp.). Oszuści mają na celu dotrzeć w jak najszybszym czasie do jak największej ilości klientów i po wyłudzeniu jak największej ilości pieniędzy zwinąć interes, dlatego rzadko kiedy idą w coś bardzo niszowego. Popularne obuwie sportowe to dla nich idealna okazja na szybki zysk.
      Szczególną ostrożność zachować należy, gdy jakiegoś towaru nie ma na żadnym znanym portalu sprzedażowym, nie ma ofert na eBay czy Amazon, towar nie jest już produkowany, nie mają go u siebie dystrybutorzy, a tymczasem jedna strona lub grupa stron oferuje go - i to często jeszcze w bardzo dobrej cenie i wszystkich możliwych wariantach.
    3. Język

      Zwróć uwagę, czy język strony (najczęściej: angielski) jest poprawny, czy nie ma w nim błędów, czy zdania są naturalne i logiczne. Zagraniczne fejkowe serwisy często powstają we wschodnich językach i tłumaczone są na angielski za pomocą translatora, jeśli więc zobaczysz nieudolnie formułowane, nienaturalne zwroty i zdania, powinna ci się zapalić czerwona lampka.
    4. Użyteczne informacje

      Porządna, uczciwa strona podaje wszystkie informacje których może szukać klient, uporządkowane w kilka-kilkanaście działów/podstron. Strony "fejkowe" albo wielu potrzebnych podstron (takich jak informacje o wysyłce, płatnościach, regulamin itp.) nie mają w ogóle albo są one puste, zawierają tylko zdania tekstowe (typu "lorem ipsum") albo dublują zawartość innych podstron. Jeśli więc ilość i jakość informacji na poszczególnych podstronach jest niezadowalająca - uważaj.
    5. Aktualność

      Dobre strony są na bieżąco odświeżane i modyfikowane. Jeśli w jakimś sklepie wciąż możesz znaleźć dawno nieaktualne informacje, może to budzić obawy. Dotyczy to np. kursów walut, cen, towarów dawno już niedostępnych itp.
  2. KWESTIE TECHNICZNE

    1. Szyfrowanie

      Każdy dobry sklep internetowy powinien mieć zapewnione szyfrowanie protokołem https (nie samym http), choć niestety nie jest to jeszcze regułą i wciąż zdarzają się całkowicie legalne sklepy, które tego nie mają. Tym niemniej znaczna część sklepów "fejkowych" nie ma certyfikatów bezpieczeństwa SSL, jeśli więc widzisz, że adres jakiejś strony zaczyna się od "http://" (a nie od "https://") to jest to silna przesłanka, że strona jest niebezpieczna.
    2. Skrypt sklepu

      Oszukańcze strony zbudowane są zazwyczaj na podobnych skryptach - ich schemat jest zwykle identyczny, w tych samych miejscach mają menu, różne zakładki, informacje o walutach itp. Gdy rozpoznasz kilka, będziesz mógł na pierwszy rzut oka wyłapać kolejne.
    3. Data powstania

      Im dłużej sklep internetowy istnieje, tym wyższe prawdopodobieństwo że jest legalny. Zwróć uwagę na daty w copyright na dole strony i sprawdź za pomocą narzędzi typu ScamAdviser jak długo sklep działa w Sieci.
  3. KONTAKT

    1. Pochodzenie

      Sprawdź, z jakiego kraju jest sklep. Tutaj trzeba podejść do sprawy stereotypowo: im bardziej "zachodni" kraj, tym większa szansa, że wszystko jest OK, im bardziej "wschodni" (zwłaszcza Chiny, Rosja, Azja Południowo-Wschodnia) tym większe ryzyko. Oczywiście jest masa porządnych serwisów zakupowych z krajów azjatyckich, ale warto zachować wzmożoną czujność. Zwróć też uwagę, czy sklep nie ukrywa kraju swojego pochodzenia (za pomocą np. serwerów w innym kraju). Takie coś też pozwalają prześwietlić strony typu ScamAdviser. Zwłaszcza chińskie sklepy (a w zasadzie "pseudo-sklepy") celują w ukrywaniu swego pochodzenia.
    2. Dane adresowe

      Jeśli sklep internetowy podaje dane adresowe (adres swojej realnej, naziemnej siedziby), to bardzo dobrze. Jeśli nie podaje lub jeśli dowiesz się że pod podanym adresem nic nie ma - oznacza to, że sklep może być "fejkowy".
    3. Dane kontaktowe

      O uczciwości sklepu świadczy podawanie adresu email oraz działającego numeru telefonu. Zwróć uwagę, czy podany telefon ma taki kod kierunkowy, jaki przeznaczony jest dla kraju, z którego zagraniczny sklep internetowy deklaruje pochodzenie. Uważaj na sklepy mające rzekomo siedzibę np. w Wielkiej Brytanii (kierunkowy +44), ale numer telefonu z nigeryjskim kodem (+234). Niepokój powinna wzbudzać sytuacja, w której na podstronie z danymi kontaktowymi znajduje się jedynie formularz kontaktowy, przy jednocznesnym braku adresu email lub telefonu.
    4. E-mail sklepu

      Zwróć uwagę na adres email. Istotne jest, by był on na firmowej domenie. Czyli jeśli sklep online nazywa się np. buty.pl, to adres mailowy powinien wyglądać tak: buty@buty.pl, info@buty.pl, kontakt@buty.pl, sklep@buty.pl, cc@buty.pl, contact@buty.pl, itp. Niepokój może wzbudzać sytuacja, jeśli email jest na wolnej domenie. Unikaj więc raczej stron, których adres kontaktowy brzmi: buty@gmail.com, buty@hotmail.com, buty@yahoo.com, buty@mail.ru, buty@wp.pl, itp.
    5. Rzeczywisty kontakt

      Często najprostszym sposobem na wyrobienie sobie zdania na temat bezpieczeństwa zakupu w danym sklepie internetowym jest osobista rozmowa. Zadzwoń pod podany numer lub skorzystaj z live-chata, jeśli sklep go udostępnia. Poczujesz wtedy, czy wszystko brzmi dobrze i wiarygodnie. Już zresztą sam fakt podjęcia rozmowy telefonicznej bądź na czacie przez firmę świadczy o tym, że należąca do niej strona nie jest czysto scamowa.
      Dobrym pomysłem może być też wysłanie do sklepu zapytania. Jeśli odpowiedzą szybko, sensownie i przekonująco, pozytywnie świadczy to o nich. Jeśli odpowiedzi nie będzie wcale, będzie ona nieskładna, wymijająca lub nieporadna językowo, zachowaj szczególną czujność.
  4. PŁATNOŚCI

    1. Waluty

      Szanujące się sklepy online przyjmują zazwyczaj płatność w walucie kraju, w którym działają. Zdarza się czasem że, jest wybór 2-3 walut (np. sklep kanadyjski może przyjmować zarówno CAD jak i USD, sklep brytyjski oprócz GBP może przyjmować również EUR, sklepy chińskie dają często możliwość płatności w USD i EUR). Ale jeśli jakiś zagraniczny sklep internetowy oferuje płatności w większej ilości walut - czasem nawet w kilkunastu najpopularniejszych - a nie jest to powszechnie znana strona, to możesz być niemal pewien, że masz do czynienia z oszukańczym sklepem.
    2. Metody płatności

      Ważne jest też to, jakie metody płatności oferuje dana strona. Najbezpieczniejsze są płatności PayPal (bardzo łatwo odzyskać pieniądze w sytuacji oszustwa), następnie karta kredytowa (pieniądze można odzyskać, choć trzeba się trochę natrudzić), gwarancje daje też zazwyczaj możliwość płatności przy odbiorze (ale taka forma występuje praktycznie tylko przy zakupach krajowych). Nie dają gwarancji metody takie jak: przelew na konto, czek, wysyłanie pieniędzy za pośrednictwem poczty lub Western Union.
      Jeśli masz wątpliwości co do jakiejś strony, to na zakup decyduj się tylko, jeśli możliwa jest płatność PayPalem. Najmniej pewne są sklepy zagraniczne, które dopuszczają tylko takie formy płatności jak przelew czy WU.
      Zwróć też uwagę na to, że fejkowe sklepy często używają logo PayPal (lub znaków znanych kart kredytowych), a potem w praktyce okazuje się przy przejściu do płatności, że taka forma zapłaty tak naprawdę nie jest możliwa. Jest to czytelny sygnał, że z zakupów należy zrezygnować.
  5. WYSYŁKA

    1. Dokąd?

      Generalnie bardziej wiarygodne są sklepy internetowe robiące wysyłkę do ograniczonej liczby państw, choć oczywiście jest masa legalnych sklepów wysyłających na cały świat. Jeśli jednak jakaś strona oferuje wysyłkę tylko do kraju z którego pochodzi, ewentualnie do zawężonej ilości krajów, jest spora szansa, że jest ona uczciwa (jakkolwiek nie jest to zasadą).
    2. Za ile?

      Scamowe sklepy mają często darmową wysyłkę na cały świat. Uczciwym też się to zdarza, ale dużo rzadziej i przy naprawdę małych lub odpowiednio drogich przedmiotach. Tak więc jeśli ktoś wysyła spore gabarytowo i przy tym niedrogie rzeczy do dowolnego kraju za darmo, miej się na baczności. Jest wysokie prawdopodobieństwo, że wysyłka w ogóle nie nastąpi.
    3. Zwroty

      Sprawdź, jaka jest polityka zwrotów ze sklepu zagranicznego, w którym chcesz zrobić zakupy. Oszukańcze sklepy można rozpoznać po następujących sytuacjach:
      • w ogóle nie ma żadnej informacji o zwrotach
      • informacja o zwrotach jest bardzo ogólnikowa, bez konkretów, bez kosztów, bez podania adresu zwrotu
      • podstrona dotycząca zwrotów sformułowana jest w sposób nieudolny, sprawia wrażenie, że ktoś ją skopiował z chińskiej strony i potem wrzucił w tłumacza Google.
  6. OPINIE I OCENY

    1. Portale specjalistyczne

      Bardzo pomocne w weryfikowaniu zagranicznych e-sklepów są specjalizujące się w takiej działalności portale, jak np. scamadviser.com (analizujący dany sklep od strony technicznej) czy trustpilot.com (zbierający opinie klientów, mających wcześniej z daną firmą do czynienia).
      Także Pomoc-w-zakupach.pl sprawdza legalność zagranicznych sklepów dla swoich Klientów. Najlepsze oraz najbezpieczniejsze z nich znajdziesz na liście polecanych sklepów z USA, UE i Azji.
    2. Fora internetowe

      Wpisując w cudzysłowie adres sklepu w Google możesz natrafić na różne tematyczne fora internetowe, na których wypowiadają się użytkownicy, którzy robili na danej stronie zakupy i polecają ją lub odradzają. Warto zapoznać się z ich opinią, jeśli masz wątpliwości, czy zagraniczny sklep internetowy jest bezpieczny.



Masz pytania o internetowe zakupy z zagranicy? Chcesz zlecić zakup w zagranicznym sklepie online profesjonalnemu doradcy?

Napisz do nas!

Zapraszamy do współpracy.
do góry strona główna
pomoc-w-zakupach.pl © 2011 - 2020. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Nie wiesz jak robić zakupy na eBay? Zastanawiasz się jak kupować na Amazon i w zagranicznych e-sklepach? Oferujemy profesjonalną pomoc w sprowadzaniu towarów z zagranicy. Z nami zakupy w USA, Anglii, Niemczech i innych krajach to nie problem. Zakupy internetowe to nasza specjalność. Serdecznie zapraszamy.

Serwis korzysta z plików Cookie: Polityka Cookies